06-45114009
 

Eerste hulp bij weerstand

Eerste hulp bij weerstand

Ken je dat: van die bijeenkomsten waar de deelnemers veel weerstand hebben? Deelnemers die boos zijn omdat de informatie pas laat is rondgestuurd, die vinden dat er niks met hun inbreng gedaan is of die de verandering überhaupt niet zien zitten. Weerstand die terecht of onterecht is, maar hoe reageer je er op?

Wat doe jij als je weerstand tegenkomt in je team of bij deelnemers aan de meeting die je voorzit? Meeste managers en projectleiders zijn geneigd om gas te geven bij weerstand en lastige vragen. Snel doorgaan, degene met weerstand uitschakelen en de focus brengen op andere zaken. Met alle goede redenen die daar voor zijn. Hoe voel je je daar bij? Baal je van de ongemakkelijke sfeer en spanning die het gevolg zijn?

Wat zou er gebeuren als je in een vergadering of bijeenkomst wel aandacht geeft aan dat tegengeluid? Je kan natuurlijk de controle verliezen. Of kan je in tijdnood komen. Of kan de groep in een negatieve spiraal komen. Herkenbare doomscenario’s. Maar het tegenovergestelde kan ook gebeuren. Je kan juist meer grip krijgen op je proces en zo positiever en krachtiger naar buiten komen. De vraag is dan: hoe zorg je daar voor?

Hoe geef je weerstand handig aandacht? Een paar handvatten:

1. Onderzoek waar de weerstand vandaan komt. Vaak maakt iemand zich oprecht zorgen over iets. Soms is het heel begrijpelijk dat iemand gefrustreerd is. Soms is het gewoon onwetendheid. Ga er van uit dat er altijd een verlangen achter de weerstand zit. En daar vraag je gewoon naar. “Waar maak je je zorgen om?”

2. Luister en geef aandacht aan dat verlangen achter de weerstand. Vind er niet meteen wat van. Schort je eigen oordeel even op. Schiet niet in de verdediging. Gehoord en gezien worden is soms al genoeg.

3. Label de actie positief. Neem het verlangen achter de weerstand serieus en bedank degene die het inbracht. “Ik stel het op prijs dat je kritisch bent.” Echt.

4. Reageer passend. Geef een kort antwoord of parkeer het. Trek misschien het boetekleed aan. En zet er een punt achter. “Ik kom er graag een andere keer bij je op terug.”

5. Ga verder waar je gebleven was. Als je door de pijn heen bent, zal je zien dat je daarna veel sneller en positiever verder kan gaan.

Tja, en in sommige gevallen zal je wellicht toch iemand de mond willen snoeren of afkappen. Prima. Daarover de volgende blog 🙂

Wil jij eens met mij sparren over weerstand in je team of groep? Meld je dan aan voor een gratis verdiepingssessie. Elke maand geef ik 3 verdiepingssessies weg.

Post navigation

  Next Post :