De mond snoeren!

Western Gorillas Added To Critically Endangered Species ListSoms wil je als leider van een vergadering of andere bijeenkomst iemand die de hele tijd het woord heeft de mond snoeren. Denk aan een dominante alfa-mannetje, een notoire langprater of aan een collega met haar altijd terugkerende stokpaardje. Niet zozeer iemand met weerstand zoals in mijn vorige blog. Nee, ik heb het over te dominante, te langdradige en niet relevante inbreng van deelnemers. Herkenbaar? Soms wil je de spreker dan gewoon afkappen.

Doe je dat, iemand met de botte bijl ‘kaltstellen’? Of wil je iemand niet voor zijn hoofd stoten, in zijn waarde laten en zoek je een vriendelijkere manier? Je moet toch door met elkaar, in ieder geval voor de duur van de bijeenkomst. De relatie wil je in stand houden.

Heb je wel eens afgewacht en gehoopt dat die langdradige spreker als vanzelf zijn mond houdt? Of gehoopt dat iemand anders er wat van zegt? Of gewacht op een ‘handig’ moment om in te grijpen? En vervolgens ratelt die spreker maar door, zegt niemand er wat van en komt dat handige moment maar niet.

Hoe doe je dat dan: netjes en tactvol afkappen van een te aanwezige deelnemer? Het moment dat jij je er aan begint te storen, is het moment om in te grijpen. Je kan er rustig vanuit gaan dat je niet de enige bent die zich er aan stoort. “Mag ik je even onderbreken?”

  • Maak de situatie bespreekbaar. Benoem wat je merkt. “Ik vraag me af of we het hier nu zo uitgebreid over moeten hebben.” Nodig anderen uit om daarop te reageren, om te delen wat ze vinden van de inbreng. Het heeft veel voordelen om zelf neutraal te blijven en het oordeel vanuit de groep te laten komen.
  • Hang aan de inbreng een positief label. Er is ook altijd een positieve kant te vinden in de inbreng /inbrenger. Iemand weet ergens veel van of maakt zich ergens hard voor. Spreek je waardering uit en neem het heft weer in eigen handen. “Ik hoor dat je veel over dit onderwerp te vertellen hebt, kan je het samenvatten in één zin?”
  • Gebruik eventueel humor om iemand af te kappen. Een grapje kan wonderen doen, mits passend in de situatie. “Ik had het nog niet eerder gezegd, maar in deze bijeenkomst mag iedereen maar twee keer het woord nemen.”
  • Breng weer structuur aan in de bijeenkomst. Pak de regie. “Wat was ook al weer het doel van vandaag?” of “Waar in de agenda waren we gebleven?” En ga verder waar je gebleven was.

Papier is geduldig, de werkelijkheid is veel weerbarstiger. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Comments

  1. charles says:

    Hoi Larissa, herkenbaar thema is dat! Als er al sprake is van irritatie heb ik wel wat zorg dat de interventies die je voorstelt wat ‘vanuit de onderstroom’ kunnen overkomen. De eerste vind ik het meest eerlijk nog, en de laatste -het grapje- kan als de sfeer daarnaar is.
    Hoe kijk je aan tegen even apart bespreken met zo iemand? Dat zou mijn voorkeur hebben.

    • Larissa Verbeek says:

      Hoi Charles, ja iemand apart nemen is ook handig als je bij moet sturen. Mits het ook mogelijk is. Maar als je iemand echt wil afkappen, doe het dan netjes. Groet, Larissa

  2. Absoluut een belangrijk element van succesvolle bijeenkomsten, Larissa! Mijn favoriete manier, zeker als ik bewonersbijeenkomsten leid waar de emoties hoog oplopen, is om mensen te onderbreken door ze kort en krachtig samen te vatten. Dit werkt verbazingwekkend goed, de reden is denk ik dat mensen vaak maar door blijven praten omdat ze nog niet zeker weten dat de boodschap is overgekomen.. Als de voorzitter jou samenvat, dan verandert dat…

Speak Your Mind

*